BERNARDO ATXAGA
NOR
DA?
Jose Irazu Garmendia bere
izena izan arren, Bernardo Atxaga da bere izengoitia eta lagunartean Joseba
deitzen diote.
Asteasun jaio zen (Gipuzkoa) 1951ko uztailaren 27an.
Euskal idazle entzutetsu eta
nabarmena da, Euskal Herrian nahiz nazioartean.
Hainbat lanengatik ospetsua
da, baina, bereziki, Obabakoak ipuin-bildumari esker, hainbat
hizkuntzatara itzulia delako.
Geroztik, egungo euskal
literaturaren erreferentzia nagusi bilakatu da, batez ere atzerrian, eta sari
asko jaso du.
ZEIN
LITERATURA MOTA LANTZEN DU?
Eleberria, ipuina, saiakera
eta, neurri apalagoan, olerkigintza, antzerkia eta gidoigintza landu ditu. Haur
literaturako lan ugari egin ditu.
BERE BIZITZA
Lehen ikasketak Asteasun
egin zituen eta Batxilergoa Donostiako La Salle ikastetxean.
1968 urtean Rikardo Arregi
andoaindar kazetariaren hiletan izandako esperientziak, non Gabriel Aresti
idazlea eta euskal kultura munduko beste zenbait pertsonaia bildu ziren, eragin
berezia izan zuen berarengan eta euskararekiko maitasuna txertatu zion.
Ekonomia unibertsitate
ikasketak burutu zituen Bilboko Sarrikoko fakultatean.
Berehala, ordea, euskarazko
lanak plazaratzen eta garaiko euskal idazleekin harremanetan hasi zen.
Karrera bukatu eta hasi zuen
soldadutzaren esperientzia, frankismoaren hondarretan, trauma moduan bizi izan
zuen.
Soldadutzaren ondoren,
Donostiako banku batean hasi zen lanean eta Koldo Izagirre idazlearekin batera Ustela
abangoardiazko aldizkaria sortu zuen.
1977an idaztetik bizitzeko
erabakia hartu eta bankuko lana utzi egin zuen.
LITERATURA IBILBIDEA
Obaba zikloa (1980ko
hamarkada)
Errealismozko aldia (1990)
BERE OBRAREN TEMATIKA
NATURA ETA KULTURA
Natura eta kultura
kontrajartzea da Atxagak gehien lantzen duen gaietako bat.
ANTIHEROIA
Pertsonaia patetikoak,
patuak kolpatutakoak, ezartzen ditu Atxagak bere narrazioetan. Pertsonaia hauek
galtzaileak izaten dira eta askotan estigma bat dute.
Antiheroiaren presentzia
hauek Atxagarekin berarekin identifikatzen dira, euskal literatura konprometitu
eta militantearen aurka dagoen olerkari eta idazle madarikatu moduan.
EUSKAL HERRITIK MUNDURA
Bereziki Obaba zikloko lanak
landa munduan kokatu arren, bukolismotik ihes egiten duen idazlea da,
partikularra unibertsalera heltzeko erabiliz.
Bere hitzetan "mundua
leku guztietan dago eta Euskal Herria ia ez da soilik Euskal Herria, munduak
Euskal Herria izena hartzen duen tokia baizik".
LAN NAGUSIAK:
Prosa, Antzerkia, Saiakera,
Haur eta gazte literatura eta Olerkingintza landu ditu.
Olerkigintzaren barruan lan
hauek aurkitu ahal ditugu:
Etiopia
(1978)
Pott
liburutegia (1983)
Henry
Bengoa Inventarium (1986)
Nueva
Etiopía (1996)
BERE
OLERKIGINTZA
Olerkigintza ez da Atxaga
gehien landu duen generoa; berak adierazi duenez, kosta egiten zaio poesia
idatzea.
Etiopia (1978) izan zen bere lehen poema lana. Lan horretan,
poesia sozialari eta existentzialistari bizkar ematen die, ez zuelako uste
poesia mundua aldatzeko modua zenik. Bizitzaren patua naturaltasunez onartuz,
sentimenduak arrazionalizatuz eta hirugarren pertsonan idatziz eta distantzia
atxikiz, sentimentalismorik ez dago bere poemetan, baina aldi berean sofritzen
dutenekiko elkartasuna adierazten du horietan. Lotura logikoei ihes egin eta
iradokizunen bidez helarazi nahi dio irakurleari errealitatearen
konplexutasuna. Horretan publizitatearen eta zinemaren eragina ikus daiteke, mezuak
metatu eta subliminalki erabiltzen baititu.

POEMAK
La Pietá, baina
alderantziz
Gure izebak, eta gure ama maiteak
berdin,
berandu ohartzen ziren bizitzaren garrantziaz,
hirurogeitamar urterekin, edo laurogeiekin,
eta txoraturik aurkikuntza latz hura zela eta
nahastuta ibiltzen ziren hainbat hilabetez,
bere semealabei bazkaririk prestatu gabe
supermerkatuan gauza xelebreak erosiz,
telefono dei amaigabeak nornahiri eginez;
etxe atarian ovni bat ikusi izan balute bezala.
berandu ohartzen ziren bizitzaren garrantziaz,
hirurogeitamar urterekin, edo laurogeiekin,
eta txoraturik aurkikuntza latz hura zela eta
nahastuta ibiltzen ziren hainbat hilabetez,
bere semealabei bazkaririk prestatu gabe
supermerkatuan gauza xelebreak erosiz,
telefono dei amaigabeak nornahiri eginez;
etxe atarian ovni bat ikusi izan balute bezala.
Gero, denbora galdua eskuratu
behar zutela eta,
gure izebak, eta gure ama maiteak berdin,
herriko udaletxeak antolatu gimnasia saioetarako
ematen zuten izena, "Urlia naiz, edo Sandia,
ez, ez dizut esango zenbat urte bete ditudan";
eta handik aurrera oihuka, korrika, jauzika,
ematen zioten hasiera egunari, bat-bi, bat-bi,
bat-bi eta txalo, bat-bi, bat-bi, bat-bi eta txalo.
Polikiroldegiak hozki jasotzen zizkien algarak
gure izebak, eta gure ama maiteak berdin,
herriko udaletxeak antolatu gimnasia saioetarako
ematen zuten izena, "Urlia naiz, edo Sandia,
ez, ez dizut esango zenbat urte bete ditudan";
eta handik aurrera oihuka, korrika, jauzika,
ematen zioten hasiera egunari, bat-bi, bat-bi,
bat-bi eta txalo, bat-bi, bat-bi, bat-bi eta txalo.
Polikiroldegiak hozki jasotzen zizkien algarak
Ikasle larderiatsuaren aginduetara
makurturik
oihuka, korrika, jauzika jotzen zuten aurrera,
eta aldian behin afari bat egiten zuten denek
txandala kendu eta soineko dotoreak jantziz;
egun batean, azkenez, sukaldean txorabiatu
eta zerraldo erortzen ziren semealaben oinetan,
eta hantxe gelditzen ziren hilda beraien kideek
polikiroldegian gimnasiari ekiten zioten bitartean,
bat-bi- bat-bi, bat-bi eta txalo, bat-bi, bat-bi.
oihuka, korrika, jauzika jotzen zuten aurrera,
eta aldian behin afari bat egiten zuten denek
txandala kendu eta soineko dotoreak jantziz;
egun batean, azkenez, sukaldean txorabiatu
eta zerraldo erortzen ziren semealaben oinetan,
eta hantxe gelditzen ziren hilda beraien kideek
polikiroldegian gimnasiari ekiten zioten bitartean,
bat-bi- bat-bi, bat-bi eta txalo, bat-bi, bat-bi.
Bi emakume (bere izeba eta
ama) erabiltzen ditu bizitzaren garrantziari buruz hitz egiteko. Esaten du
bizitzan zehar ez dutela gozatzen eta gero, helduegiak direnean, bizitza
guztian zehar egin ez duten guztia egin nahi dute, milaka aktibitate desberdin
eginez. Galdu duten denbora berreskuratu nahi dute.
KALATXORIAK
Beren
maitasunak errepasatzeko,
hiriko
kalatxoriak
arratsero
biltzen dira estazio aurrean;
Beren
memoria liburuan
sandalo
lore batez seinalatzen da
zubien
eta
lapur
zahartuen orrialdea.
Eta
on derizkiete
teilatu pitzatuei ere,
Baina
beren ekilibrista bihotzek
zer maite dezakete
gehien gehien;
Zer,
egunen
mudapen
amaiezina
ezpada;
Zer,
egunen
mudapen
infinitoa
baino gehiago.
GAIA:oroitzapen monotonoak
LABURPENA:kalatxoritzoei gehien gustatzen zaionari buruz hitz
egitenda, materialaz hain, egunen aldekatek dira, nola bt-batean eguzkia
ateratzen da nola euria hasten da, eta hori da politena, kalatxoriak ikusten
gelditzen dutena
MEZUA: ezer ez digu
hainbeste beldurrik ematen nola ematen digu egunak eta gauak aurrera egin ahala,
zaharrak egitea, maite dugun pertsona zaharrak egiten direla ere, baina denbora
gelditzea ezinezkoa da
ADAN ETA BIZITZA
Gaixotu
zen Adan paradisua utzi eta aurreneko neguan,
eta
eztulka, buruko minez, hogeita hemeretziko sukarraz,
negarrari
eman zion Magdalenak gerora emango bezala,
eta
Evagana zuzenduz "hil egingo naiz" esan zion oihuka,
"gaizki nago, maite, hilurren, ez dakit zer
gertatzen zaidan".
Harritu egin zen Eva hitz haiekin, hil,
hilurren, gaizki, maite,
eta berriak iruditu zitzaizkion, hizkuntza
arrotz batekoak,
eta ezpain artean ibili zituen maiz, hil,
hilurren, gaizki, maite,
harik
eta zehazki ulertzen zituela iruditu zitzaion unerarte.
Ordurako
sendatua zegoen Adan, eta poz pozik zebilen.
Paradisuaz
geroko lehen gertaera hark segida luzea izan zuen ,
eta lehengoez gain, hil, hilurren, gaizki,
maite, Adan zein Evak
hitz
berriak ikasi behar izan zituzten, min, lan, bakardade, poz
eta
beste hamaika, denbora, neke, algara, eder, ikara, kemen;
hiztegia
hazten zenarekin batera, zimurtuz joan zitzaien azala.
Zahartu
zen erabat Adan, sentitu zuen hurbil heriotzaren ordua,
eta
Evarekin elkarrizketa sakon bat izateko gogoa sortu zitzaion;
"Eva",
esan zion, "ez zen ezbehar bat izan paradisuaren galtzea;
oinazeak
oinaze, minak min, gure Abelen zoritxarra halako zoritxar,
bizi
izan duguna izan da, zentzurik nobleenean esanda, bizitza".
Adanen
hilobi atarian malko arruntak ixuri ziren, gatz eta urezkoak,
lurrera
erortzerakoan hiazinto edo arrosa alerik eman ez zutenak,
eta
Kain izan zen, paradoxaz, negarrez bortitzen puskatu zena;
Gero
Evak irribarre xamurrez gogoratu zuen Adanen lehen gripea
eta
halaxe, lasai, etxera joan eta salda beroa hartu zuten, eta txokolatea
GAIA: bizitza pozik bizi behar dela, gauzak txarrak egon arren
LABURPENA: Adan paraisutik joan aurretik gaixorik jartzen da.
Ondoren Evari esta en dio txarto dagoela, hil egingo dela... hitz guzti horiek
(txarto, hil...) Evarentzat berriak dirá.Denbora pasa ahala gero eta horietako
hitz gehiago ikasten dute. Azkenik, Adan hilko denean,esaten dio ondo egin
zutela paradisua uzten, edan dutena
benetako bizitza izan delako.
MEZUA: poema honekin erakutsi nahai du bizitzan zenbait min
egiten duten gauzak daudela. baina azken finean, bizitzaren parte dira eta
haiekin pozik bizi behar dela.
Begira egien berriro
Begira egien berriro masustei,GAIA:amodioa
horma moreak egiten bideari,
soseguan ixiltasuna brodatzen,
Ainhoa;
bete ezan horrela
udaren adar gorrietatik
eskegita dagoen arratsa;
ez ditun
gela hutsetako etxean aurkituko,
ez ditun
sentituko geroan,
hire begietako erle urdinak elikatzen,
hire aho multiplikatuaren antsiak zaintzen,
Ainhoa;
baina ez dun esan behar brodatzen
(bordatzen, bordatzen
kantatzen zinaten irule panpalek);
Ainhoa ile beilegi
ispilu ttikiaz orrazten.
LABURPENA:Ainhoa deitzen den neskato bati buruz hitz egiten du. Bere neska lagun izan dena eta orain Faltan botatzen dio.
MEZUA: duen sentimenduak erakutsi nahi ditu poema honekin.
No hay comentarios:
Publicar un comentario